Μπλε Τζαμί-Αγιά Σοφιά

blue-jami-agia-sofia
Η δεύτερη μέρα ξεκίνησε με την φωνή του μουεζίνη να διαπερνά τους τοίχους του ξενοδοχείου, καθώς καλούσε από τα μεγάφωνα του κοντινού τζαμιού  τους πιστούς για την πρωινή προσευχή.

Έμεινα ακίνητη να ακούω τον ήχο της που με ταξίδευε σε έναν άλλο πολιτισμό.

Απολαύσαμε  ένα πλούσιο πρωϊνό και έναν κα-τα-πλη-κτι-κό καφέ πριν πάρουμε πάλι τους δρόμους.

Το τί χιλιόμετρο κάναμε δεν λέγεται, δεν περιγράφεται και δεν μετριέται!
Αν ήμασταν αυτοκίνητο θα πρέπει να είχαμε φτάσει το όριο για το πρώτο σέρβις!
Πρώτη στάση λοιπόν αυτή την δεύτερη μέρα ήταν το επιβλητικό μπλε τζαμί που μόνο μπλε δεν το λες βλέποντάς το εξωτερικά, μάλλον σε γκρι αρζάν φέρνει…
χτισμένο απέναντι ακριβώς απ’ την αγιά Σοφιά αποτέλεσε την προσπάθεια του σουλτάνου Αχμέτ του Α΄ να .. «ταπώσει» τον δικό μας ορθόδοξο ναό και να υπερτερήσει…
Στο εσωτερικό του ένας τεράστιος ενιαίος χώρος είναι ντυμένος με παχιά κόκκινα χαλιά έτσι ώστε να προστατεύονται τα γόνατα των πιστών όταν προσεύχονται.
jami-inside
jami
οι γυναίκες έχουν χωριστό τόπο προσευχής μέσα στο τζαμί
pray
ο εσωτερικός χώρος κοσμείται από υπέροχα κεραμικά iznik με κυρίαρχο χρώμα το μπλε.. για να δικαιολογήσει και τ’ όνομά του!
roof
εντυπωσιαστήκαμε (δεν είχαμε ξαναδεί κιόλας τζαμί) είπαμε ααααα! και ωωωωω! τράβηξα και τα απαραίτητα «ενσταντανέ» και μετά φύγαμε για να πάμε απέναντι στην αγιά Σοφιά αφού πρώτα διασχίσαμε τον ιππόδρομο θαυμάζοντας στην διαδρομή τα υπέροχα κτίρια.
balcony
building
και την κίνηση στην πλατεία..
bootblack
εντύπωση μου έκαναν στα περίπτερα οι εικόνες της Παναγίας και του Χριστού που επιδεικνύονταν προς πώληση μαζί με κάρτες,  χάντρες και ματάκια..
τί σου είναι το εμπόριο τελικά!!
icons
και φτάσαμε έξω απ’ τον θρύλο της ορθοδοξίας, έξω από τον Ιερό Ναό της Αγίας του Θεού Σοφίας!
agia-sofia
εξωτερικά δείχνει να υστερεί σε χλιδή από το μπλε τζαμί, μπαίνοντας όμως στο εσωτερικό της το στόμα αυτόματα ανοίγει και χάσκει μπροστά στο μεγαλείο της αρχιτεκτονικής που αντικρίζει.
Εκείνη τη στιγμή ξεχνάς τα ααααα! και τα ωωωω! που έκανες λίγη ώρα πριν και παρ’ όλη την εγκατάλειψη που αντικρίζεις δεν μπορείς να μην υποκλιθείς  ΣΤΟ  μεγαλείο!..
agiasofia
ceiling-ayasofia
και παρ’ όλο που τα σημάδια της βεβήλωσης και της λεηλασίας είναι παντού εμφανή, όπως σ’ αυτή την κολόνα που φαίνεται το σημάδι που έχει απομείνει από την αφαίρεση του σταυρού..
cross
παρ’ όλα τα απαίσια σοβατίσματα που έχουν καταστρέψει τις αγιογραφίες..
icon
ακόμα κι έτσι όταν σηκώνεις τα μάτια σου ψηλά, ο θόλος μοιάζει να αιωρείται μ’ ένα μαγικό τρόπο πάνω από το κεφάλι σου..
roof-agiasofia
κι όταν ανέβεις τους λιθόστρωτους στενούς διαδρόμους προς τον γυναικωνίτη..
walking
στέκεσαι να θαυμάσεις από ψηλά την επιβλητικότητα αυτού του ναού και η καρδιά σου σφίγγεται βλέποντας τις βαρβαρότητες και την καταστροφή αυτού του σύμβολου της βυζαντινής περιόδου..
Η αλήθεια είναι πως δεν μπορείς να μη νιώσεις πίκρα και μια μελαγχολία για όσα χάθηκαν, αρπάχτηκαν, βεβηλώθηκαν..
agiasofia-inside
γι’ αυτό  βγαίνοντας καθίσαμε να πιούμε ένα παραδοσιακό τούρκικο καφεδάκι, να πάνε κάτω τα φαρμάκια για τις χαμένες πατρίδες!
Καφές,  λουκουμάκι για συνοδευτικό και κρύο νεράκι σε ποτήρι που εμείς πίνουμε το ουίσκι μας… ας είναι..
turkish-coffee
Μετά την ανάπαυλα και τον καφέ .. στα γνωστά μας εμείς…
Δρόμο πήραμε… δρόμο αφήσαμε..  φτάσαμε έξω απ’ το ανάκτορο Ντολμά Μπαχτσέ..
Κάπου διάβασα πως το κόστος για την ανέγερση και την διακόσμησή του βούλιαξε τον κρατικό προϋπολογισμό της Τουρκίας..
Εξωτερικά υπέροχοι κήποι και συντριβάνια..
gardens
με τον Βόσπορο να φτάνει έξω από τις μεγάλες σιδερένιες πύλες και να σε μαγεύει..
sea-gate
by-the-sea
προχωρήσαμε στην είσοδο όπου μας έδωσαν να περάσουμε νάϋλον προστατευτικά στα παπούτσια μας, μη τυχόν και λερώσουμε με σκόνη και λάσπες το χλιδάτο εσωτερικό του παλατιού..
shoes
και μπήκαμε για να αντικρύσουμε ΤΗΝ.. χλιδή!
Δυστυχώς απαγορευόταν η φωτογράφιση κι έβγαλα πολύ λίγες φωτογραφίες κι αυτές στα κλεφτά και στα γρήγορα, παρ’ όλα αυτά νομίζω πως θα πάρετε μια ιδέα του πλούτου της διακόσμησης.
Μένεις έκθαμβος στη θέα του μεγαλύτερου πολυέλαιου στον κόσμο που ζυγίζει 4,5 τόνους και έχει 750 κρύσταλλα..
Κολόνες διακοσμημένες με κομμάτια χρυσού..
Εσωτερικές σκάλες με κουπαστές από γυαλισμένο μαόνι και  κάγκελα μπακαρά ..
ceiling-of-palace
χρυσοποίκιλτα τζάκια…
inside-palace
παντού η πολυτέλεια στο έπακρο…
new-palace
και μετά περιπλανηθήκαμε στο χαρέμι και στα δωμάτια της μητέρας και των συζύγων του σουλτάνου.
bedroom
otoman-bedroom
είδαμε το διαμέρισμα που διατηρούσε ο Ατατουρκ μέχρι τον θάνατό του και την κρεβατοκάμαρα του και μετάνιωσα που δεν διακινδύνευσα να την αποτυπώσω σε μια φωτογραφία..
Κλείσαμε την επίσκεψη μας στο Ντολμά Μπαχτσέ με μια περιπλάνηση στο μουσείο των ρολογιών και αμέσως μετά φύγαμε για παραδοσιακό κεμπάπ..
restaurant
δείτε το ταβάνι στο εστιατόριο…
ceiling
φοβερό;.
και μετά ξεκινώντας απ’ την πλατεία Ταξίμ, κατηφορίσαμε την Ιστικλάλ (την αντίστοιχη Ερμού της Πόλης) μέχρι κάτω για να την ανέβουμε στην επιστροφή αλλά αυτή τη φορά με το τραμάκι..
street
tram-istaklal
tram
χάζεψα με τα πιτσιρίκια που σκαρφάλωναν στο πίσω μέρος και στα πλάγια του τραμ για να ταξιδέψουν τσάμπα..
kid
girl
και κλείσαμε τη μέρα μας με καφεδάκι και γλυκό … κιουνεφέ,
απλά θεϊκό!..
women
συνεχίζεται…
Written By
More from Tzina Varotsi

Αγωνίες..

Tελικά αύριο -κι όχι την Τρίτη- θα είναι η τελευταία μέρα στο...
Read More

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *